Artykuł przeglądowy
I Ty będziesz nosił Kosmodisk…, czyli słów kilka o roli reklamy w reumatologii
Więcej
Ukryj
Data publikacji online: 20-12-2007
Reumatologia 2007;45(6):415-417
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Okres przejścia od medycyny działającej w ramach państwowej służby zdrowia do podlegającej prawom wolnego rynku działalności usługowej związany jest w naturalny sposób z rosnącą rolą marketingu i promocji. Ocenia się, że Polacy wydają rocznie 5–6 mld zł na różnego rodzaju substytuty diety, paraleki i produkty medycyny alternatywnej. Fenomen dużej popularności tego typu produktów może budzić zdziwienie – są one zwykle mało przebadane, mało skuteczne, a przy tym dość drogie. Ich popularność wśród chorych jest w dużym stopniu wynikiem dobrze przemyślanej strategii marketingowej, wykorzystującej różne techniki psychomanipulacyjne lub zwykłe kłamstwa. Brak kontroli nad rynkiem reklam paraleków prowadzi do wielu niekorzystnych następstw, takich jak upowszechnianie fałszywej wiedzy, spadek zaufania do lekarzy lub przerwanie dotychczasowego leczenia.
Copyright: © Narodowy Instytut Geriatrii, Reumatologii i Rehabilitacji w Warszawie. This is an Open Access journal, all articles are distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) License (
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/), allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material, provided the original work is properly cited and states its license.