Platformy społecznościowe: wprowadzenie dla naukowców
More details
Hide details
1
II Wydział Chorób Wewnętrznych, Lwowski Narodowy Uniwersytet Medyczny im. Daniela Halickiego, Lwów, Ukraina
2
Wydziały Reumatologii oraz Badań i Rozwoju, Dudley Group NHS Foundation Trust (fundusz kliniczny Uniwersytetu w Birmingham, Wielka Brytania), Russells Hall Hospital, Dudley, West Midlands, Wielka Brytania
Online publication date: 2020-12-30
Reumatologia 2020;(Warsztaty „Dobre praktyki w pisaniu artykułów naukowych” 1)
KEYWORDS
ABSTRACT
Platformy społecznościowe odgrywają coraz ważniejszą rolę w badaniach, edukacji i praktyce klinicznej. Jako nieodłączna część otwartej nauki platformy te mogą zwiększać widoczność wyników badań i ułatwiać nawiązywanie kontaktów naukowych. Redaktorzy, którzy pod względem etycznym moderują konta swoich czasopism na Twitterze, Facebooku i innych popularnych portalach społecznościowych, mogą angażować wpływowych autorów do dyskusji o publikacjach i zwiększać ich społeczne implikacje. Wiele narzędzi do agregacji treści serwisów społecznościowych śledzi i generuje alternatywne metryki dostarczające naukowcom bieżących informacji o najbardziej popularnych artykułach z ich dziedziny. Coraz więcej wydawców szczyci się swoimi osiągnięciami, umieszczając altmetryki obok tradycyjnych wskaźników cytowań. Baza danych Scopus również śledzi te dwa parametry, aby zapewnić pełny obraz społecznego wpływu indeksowanych artykułów.
Zrozumienie zalet i ograniczeń różnych społecznościowych kanałów komunikacji jest niezbędne do aktywnego włączenia się w dyskusje o publikacjach, szczególnie w dziedzinach wymagających intensywnych badań, takich jak reumatologia.
Copyright: © Narodowy Instytut Geriatrii, Reumatologii i Rehabilitacji w Warszawie. This is an Open Access journal, all articles are distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) License (
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/), allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material, provided the original work is properly cited and states its license.