PRACA ORYGINALNA
Osobowość i przystosowanie dzieci chorych na przewlekłe choroby reumatyczne
Więcej
Ukryj
Data publikacji online: 27-06-2012
Reumatologia 2012;50(3):211-218
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Cel pracy: Wykazanie różnic w sferze osobowości, przystosowaniu społecznym i radzeniu sobie z przewlekłą chorobą u dzieci hospitalizowanych w Instytucie Reumatologii w Warszawie.
Materiał i metody: Przebadano dzieci z różnych środowisk społecznych, będących reprezentatywną grupą dla populacji dzieci przewlekle chorych w Polsce (tab. I). Sprawdzano, czy i jak duże znaczenie dla radzenia sobie z bólem i chorobą ma ustalenie rozpoznania i podjęcie leczenia. Badano zarówno subiektywnie oceniany poziom, jak i znaczenie wsparcia w grupie rówieśniczej i w rodzinie badanych dzieci (tab. II, V). Przebadano 149 dzieci w wieku 12–17 lat w trzech grupach: w pierwszej były dzieci, u których rozpoznano młodzieńcze idiopatyczne zapalenie stawów (MIZS), do drugiej zaliczono dzieci, u których zdiagnozowano inną chorobę tkanki łącznej, a do trzeciej dzieci, których dolegliwości bólowe stawów nie znajdowały odzwierciedlenia w wynikach wykonanych badań laboratoryjnych. Dzieci przebadano za pomocą trzech testów projekcyjnych, a uzyskane dane uzupełniono informacjami z przeprowadzonego nieustrukturalizowanego wywiadu.
Wyniki: Stwierdzono, że różnice pomiędzy trzema grupami badanych były bardzo małe, co oznacza, że etiologia i czas trwania dolegliwości nie determinują osobowości i sposobu radzenia sobie z trudnościami i bólem przez małych pacjentów. Wskazano, że dzieci z MIZS są otwarte na relacje interpersonalne. Umiejętność nawiązywania i utrzymywania pozytywnych relacji ułatwia im radzenie sobie z sytuacją trudną, powodowaną chorobą (tab. II, IV). Wśród dzieci z pierwszej grupy stwierdzono najwyższy odsetek zaburzeń emocjonalnych wskazujących na stan depresyjny (tab. III). Oznacza to, że MIZS spostrzegane jest przez małych pacjentów jako trudna choroba. Mimo to dzieci z tej grupy potrafiły się cieszyć każdą dobrą chwilą i pielęgnowały przekonanie, iż problemy i trudności powodowane chorobą przeminą.
Wnioski: Wszyscy badani wskazywali na ogromną, lecz niestety często deprywowaną, potrzebę wsparcia, przede wszystkim w rodzinie i w osobie matki (tab. IV).
REFERENCJE (25)
1.
Adamska H. Jakość życia dzieci i młodzieży z młodzieńczym idiopatycznym zapaleniem stawów. W: Zapalne choroby reuma-tyczne w wieku rozwojowym, Romicka MA, Rostropowicz-Denisiewicz K (red.). Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2005; 257-263.
2.
Bączek G. Przegląd badań nad jakością życia chorych na reumatoidalne zapalenie stawów. Reumatologia 2008; 46: 372-379.
3.
Bączek G. Rozwój badań nad pomiarem stanu zdrowia i jakości życia w reumatologii. Reumatologia 2008; 46: 284-289.
4.
Hommel KA, Chaney JM, Wagner JL, Jarvis JN. Learned helplessness in children and adolesceents with juvenile rheumatic disease. J Psychosom 2006; 60: 73-81.
5.
Problemy psychologiczne w rehabilitacji inwalidów. Larkowa H (red.). PZWL, Warszawa 1971.
6.
Kucharczyk I. Zdrowie a przystosowanie społeczne dzieci chorych przewlekle. Annales Universitais Mariae Curie-Skłodowska 2005; LX (Suppl. XVI) 258: 147-151.
7.
Kowalik S. Psychologiczne podstawy niepełnosprawności i rehabilitacji. W: Psychologia. Podręcznik akademicki. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej. Strelau J (red.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001; 797-920.
8.
Oleś PK. Wprowadzenie do psychologii osobowości. SCHOLAR, Warszawa 2003.
9.
Wright BA. Psychologiczne aspekty fizycznego inwalidztwa. PWN, Warszawa 1984.
10.
Heflich-Piątkowska H, Walicka J. Problemy psychologiczne i psychopatologiczne w ciężkich uszkodzeniach narządu ruchu. PZWL, Warszawa 1974.
11.
Aleksandrowicz J. Zaburzenia nerwicowe. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1998.
12.
Allport GW. Attitudes. In: Handbook of Social Psychology. Murchison WC (ed.). New York 1935.
13.
Snairh ML. ABC Reumatologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004.
14.
Romicka AM. Młodzieńcze idiopatyczne zapalenie stawów. W: Choroby autoimmunologiczne u dzieci. Socha J (red.). Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2005; 93-97.
15.
Romicka AM, Rostropowicz-Denisiewicz K (red.). Zapalne choroby reumatyczne w wieku rozwojowym. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2005.
16.
Frydrychowicz A. Rysunek rodziny (Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych). Centrum metodyczne pomocy psychologiczno-pedagogicznej MEN. Warszawa 1996.
17.
Koch C. Test drzewa (Test rysunku drzewa jako metoda psychodiagnostyczna). ERDA, Warszawa 1997.
18.
Jaworska A, Matczak A. Test niedokończonych zdań Rottera RISB. PTP, Warszawa 2003.
19.
Jędryka-Góral A. Stres psychologiczny i jego predykaty u chorych na reumatoidalne zapalenie stawów. Ann Acad Med Stetinensis 2010; 56: 83-85.
20.
Lal SD, McDonagh J, Baildam E, et al. Agreement between proxy and adolescent assessment of disability, pain, and well-being in juvenile idiopathic arthritis. J Pediatr 2011; 158: 207-212.
21.
Ostile IL, Johansson I, Aasland A, et al. Self-rated physical and psychosocial health in a cohort of young adults with juvenile idiopathic arthritis. Scand J Rheumatol 2010; 39: 318-325.
22.
Banasik B, Smolewska E, Lipińska J i wsp. Proces adaptacji do choroby przewlekłej u dzieci i młodzieży z młodzieńczym idiopatycznym zapaleniem stawów na podstawie 2-letniej obserwacji. Przegl Ped 2009; 39: 172-177.
23.
Bobeł B. Choroba przewlekła jako źródło ograniczeń i negatywnych przeżyć dziecka. Uniwersytet Opolski, Monografie. Dostępne na:
http://www.monografie.pl/glown..., 2009.
24.
Kwiatkowska B. Depresja w chorobach reumatycznych. Terapia 2003; 10: 52-54.
25.
Popielski K. Psychologiczne aspekty doświadczenia schorzeń reumatycznych. Reumatologia 2005; 43: 160-165.
Copyright: © Narodowy Instytut Geriatrii, Reumatologii i Rehabilitacji w Warszawie. This is an Open Access journal, all articles are distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) License (
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/), allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material, provided the original work is properly cited and states its license.